Címlap Hírek A tartalomgyárak lehetnek a média sírásói
A tartalomgyárak lehetnek a média sírásói PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Administrator   
2010. március 24. szerda, 14:03

Ugyan a tartalomgyárak többsége csupán néhány éve jelent meg a piacon, de mára szinte megkerülhetetlen tényezővé váltak. Jó példa erre a Demand Media nevű cég is.

A Demand Media naponta több ezer szöveges bejegyzéssel és videóval árasztja el az internetet. A Richard Rosenblatt által életre hívott vállalat napjainkra lett meghatározó tényező a tartalomszolgáltatók között és a különböző kiadók aggódnak is a jövőjük miatt. "Mindennap elolvasom az újságokat és még több hírt a világhálón, szeretem a híreket" - jelentette ki a Financial Times-nak Rosenblatt, akit sokan nemes egyszerűséggel az újságírás és a média sírásójának neveznek.

A 40 éves szakember által felépített birodalomra jellemző, hogy a YouTube egyik legnagyobb bedolgozója és 1,3 millió szöveges bejegyzést, tudósítást szállít a különböző online sajtóorgánumoknak. A cég 7000 munkatársa naponta több mint 4500 új anyagot készít. Az alig négy éve alapított vállalat rövid időn belül a hagyományos média ellenségévé vált. Jay Rosen, a New York-i Egyetem professzora egyenesen ördöginek nevezte a Demand Media által alkalmazott üzleti modellt. Mások olyan szavakkal illették, mint "digitális tartalomfarm", "válaszgyár" vagy "kihasználóüzem".

Richard Rossenblatt

Vannak, akik úgy vélték, hogy Rosenblatt afféle gyorséttermi internetet valósít meg, amely kizárólag a keresésekre adandó válaszokra és az internetes hirdetésekre összpontosít. Rosenblatt kicsit értetlenül áll a jelenség előtt és semmiképpen sem a hagyományos média sírásójaként tekint magára és a kollégáira. Utóbbiak között vannak programozók, marketing- és keresőszakértők, újságírók, valamint más internetes cégek alkalmazottai. Az utóbbi kategóriába tartozik Joanne Bradford topmenedzser, aki a Yahoo-t hagyta ott Rosenblatt kedvéért.

S hogy mi a siker titka? Nos, a Demand Media minden olyan tartalmat szállít, amire az emberek a keresőkön keresztül kíváncsiak. Ezek lehetnek hírek, videók, szöveges anyagok. Az üzleti modell alapja egy kifinomult algoritmus, amelynek a segítségével pontosan tudják a szakemberek, hogy mik a Google és más keresők legnépszerűbb fogalmai. A különböző válaszokhoz akár videók is készíthetők és a tartalmakat szétosztják a YouTube, valamint további 45 platform között. A módszer működik, hiszen a Demand Media honlapjait havonta 50 millió felhasználó keresi fel. A cél egyszerű: minden anyaggal pénzt kell keresni. Ez sikerül is, hiszen tavaly a cég forgalma elérte a 200 millió dollárt és ezzel alapítása óta először nyereségessé vált.

Rosenblatt igazi veteránnak számít az online piacon, hiszen 1994-ben létrehozta az iMallt, amit később 565 millió dollárért adott el. 2004 elején befektetők felfogadták az Intermix Media vezetőjéül. A vállalathoz tartozott többek között a MySpace nevű portál is. Rosenblatt a csőd szélén táncoló birodalmat felvirágoztatta, majd öt évvel ezelőtt eladta a MySpace-t 650 millió dollárért Rupert Murdochnak. Az üzleten 23 millió dollárt keresett. Nem véletlen, hogy ha Rosenblatt neve felbukkan egy vállalat papírjain, akkor a befektetők is tolongani kezdenek. A Demand Media partnere már a Goldman Sachs és az Oak Investment, e két óriáscég összesen 355 millió dollár kockázati tőkét biztosít a vállalkozásnak.

A cég központja egykor a MySpace irodaháza volt, az épület csupán néhány háztömbnyire található a Csendes-óceántól. A konyhában van Xbox-készülék, egy grill, számos édesség és energiaital. "Itt minden pénteken ingyen pizza van mindenkinek" - szögezte le a szakember, aki a pénzkereset mellett a jó munkahelyi hangulatra is ügyel. Nem csoda, hogy sokan szeretnének a Demandnak dolgozni. Egy néhány száz szavas anyagért a vállalat 15-20 dollárt fizet, de a jó újságírók akár 80 dollárt is kereshetnek leadott anyagonként. Egy videókészítő 20 dollárt kaszálhat művenként, az adatellenőrzők szövegenként 1 dollárt kapnak.

Bár némelyik összeg megalázóan alacsony, a korábban elbocsátott szakemberek kapva kapnak a lehetőségen és örülnek, hogy ismét alkalmazottak lehetnek valahol. A jelenséggel egyedül a médiaipar nem tud mit kezdeni. Aggódva, de ugyanakkor irigykedve figyelik Rosenblatt előretörését, próbálják megfejteni a titkát. Pedig talán nincs is titok, vagy ha van is, nagyon egyszerűen hangzik. "Mi tartalmakat adunk az oldalaknak és utána osztozunk a reklámbevételeken. Ezek olyan anyagok, amiket az újságok nem készítenének el maguk, de többletinformációkat jelentenek az olvasóknak. Egy olyan utat találtunk, ahol kiegészíthetjük a hagyományos médiatartalmakat. Nem vagyunk az újságírás megmentői, de a lerombolói sem" - összegezte cége filozófiáját Rosenblatt.

Forrás: sg.hu

Módosítás dátuma: 2010. november 15. hétfő, 10:07